Kayseriler-Burada
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Kayseriler-Burada

Kayserilerin Bulusma Noktasi
 
AnasayfaKapıAramaLatest imagesKayıt OlGiriş yap

 

 Hz. Peygamberin Ramazan Hazırlıkları

Aşağa gitmek 
YazarMesaj
Admin
Admin
Admin


Mesaj Sayısı : 1485
Kayıt tarihi : 16/08/08
Yaş : 46
Nerden : Köln-Almanya

Hz. Peygamberin Ramazan Hazırlıkları Empty
MesajKonu: Hz. Peygamberin Ramazan Hazırlıkları   Hz. Peygamberin Ramazan Hazırlıkları Icon_minitimeSalı Ağus. 26, 2008 6:06 pm

Hz. Peygamberin Ramazan Hazırlıkları


Hz. Peygamberin Ramazan ayı girmeden önce yaptığı hazırlıkları Ashâb-ı Kirâm'ın naklettiği bilgilere, yani bu konudaki sünnetine bakarak tesbit etmek mümkündür. Bu konuda nakledilen rivayetler incelediğinde iki konunun öne çıktığı görülür:

Ramazan ayının başlangıcının tespiti
(Rü'yet-i Hilal)

Ramazan ayının başlangıcının tespiti Bu da Ramazan ayına ait hilalin görülmesiyle olur. Hz. Peygamber Ramazan ayı girmeden önce, Ramazan hi­lalinin araştırılmasını, hilalin görülüp görülmediğinin tespitinin yapılmasından sonra oruca başlanmasını isterdi.

- Abdullah bin Ömer (r.a) naklediyor:

"Rasûlullah Ramazanı zikrederek buyurdular ki;

"Hilâli görünceye kadar oruç tutmayın; yine (müteakip) hilali (Şevval ayının hilâlini) görünceye kadar da bayramı yap­mayın. Bulut araya girerse takdir edin (yani hesaplayıp otuza ta­mamlayın).."1

- Hz. Âişe anlatıyor:

"Rasûlullah Şaban ayının günlerini hesapladığı kadar başka bir ayın günlerini hesaplamazdı. Sonra Ramazan hilâlini görünce, oruca başlardı. Eğer bulut araya girer (hilali göremez) ise, (Şaban'ı) otuz gün olarak hesaplar, sonra Ramazan orucuna başlardı."2

Ramazan ayının girdiğinin tesbiti konusunda Hz. Peygamberin çok sayıda hadisleri bulunmaktadır. Rama­zan hilali ile Şevval hilalinin görülmesinin tesbiti nasıl olacak­tır? Bu konudaki hadisler topluca incelendiğinde, her iki yo­ruma da müsait açık ifâdelere rastlanmaktadır.

Hilalin görülmesi meselesi öteden beri üzerinde duru­lan ve sonu gelmeyen tartışmalara yol açan bir konudur. Tar­tışmanın esası şudur: Ramazan hilalinin görülmesinde baş gözüyle görmeye mi itibar edilecektir, yoksa bu hususta astrono­mik hesaplara dayanmak caiz midir?

Hilalin, güneş battıktan sonra görülmesi, Kameri Takvi­me göre içinde bulunulan ayın sonunu, bir sonraki ayın baş­langıcını gösterir. Hilal ilk doğduğunda çok ince olduğu ve çok kısa bir süre sonra kaybolduğu için, ilk günün hilalini görmek büyük bir dikkat ve tecrübeyi gerektirir. O anda hafif bir sis bulunması durumunda hilalin görülmesi mümkün ol­maz. Bunun için Peygamberimiz bu gibi durumlarda ayı otuza tamamlamayı emretmiştir.3

Asıl tartışma, astronomi ilminin verilerine göre hareket edilip edilmeyeceği noktasında toplanmaktadır. Bu konuda, astronomi ilminin verilerine itibar edilmeyeceğini savunanla­rın argümanları oldukça zayıf görülmektedir. Bir kere Pey­gamberimiz "Hilali görünce oruç tutun..."4 dediğine göre, aslolan hilalin görülmesidir; görmenin nasıl olduğu değil. Ha­diste geçen rü'yet kelimesinin "baş gözüyle görmek" anlamına geldiğini iddia etmek ise bir zorlamadır; çünkü kelimenin kla­sik Arapça'da "anlamak, bilmek" gibi anlamları vardır.

Esasen Peygamberimizin bu sözü, o toplumun bilgi ve tecrübe birikiminin ince hesaplar yapmaya yetemeyeceğini, fakat bu işin özel hesap meselesi olduğunu da göstermiş olmaktadır.

Klasik dönem fakihleri de, rû'yet-i hilal tartışmasını kes­mek maksadıyla, kamu otoritesinin (hâkim) bu konudaki ka­rarını herkes için bağlayıcı kabul etmişlerdir. Ülkemizde, her yıl yaşanan anlamsız ve lüzumsuz tartışmalara son vermek için, bu alanda kamu otoritesi sayılan Diyanet İşleri Başkanlığının astronomik verileri esas alarak kabul ve ilan ettiği tak­vime uyulması en doğrusudur. Bununla birlikte astronomik hesapla tatmin olmayıp hilalin gözle görülmesi gerektiğini dü­şünenler, meseleyi tabiî mecradan saptırmamak ve fitneye sebep olmamak şartıyla sadece kendi nefislerinde gözle gör­meyi esas alarak davranabilirler.5

"Yevm-i Şekk" de Oruç Tutulmaması
Hz. Peygamber, "Yevm-i Şekk" de oruç tutulmamasını emretmiştir. Havanın bulutlu olması gibi sebepler yüzünden, Şaban ayının 29'dan sonraki gününün Şaban ayına mı âit yoksa Rama­zan ayına mı âit olduğu konusunda şüphe meydana gelirse, bu güne "Yevm-i Şekk" (şüpheli gün) denir. Peygamberimiz bu günde oruç tutulmasını yasaklamıştır.

- Ebû Hûreyre (r.a)'den rivayet edildiğine göre "Rasûlullah buyurdular ki: Sizden kimse Ramazanı bir veya iki gün önceden oruç tutarak karşılamasın. (Ancak) eğer bir kimse önceden oruç tutmakta idiyse orucu tutsun."

Bu hadis Ramazan ayının bir iki gün öncesinden oruca başlamayı yasaklamaktadır. İslam âlimleri hadis metninden hareketle yasaklamanın, ‘Ramazan olabilir endişesiyle ve ihtiyat düşüncesiyle' tutulacak oruca ilişkin olduğunu kabul etmektedir.6 Nitekim, hadisin devamında o günlerde ikiden fazla oruç tutmaya azmetmiş kimsenin önceden başladığı oruçlarını devam ettirerek Ramazandan bir iki gün öncesini de oruçlu geçirebileceğini belirtir. Ayrıca Cahiliye Arapları arasında Nesi' (ayların yerlerini öne ve arkaya alarak değiştirme) uygulamasının yaygın olduğunu düşünürsek - ki bu uygulama Kur'an ayetiyle 7 kaldırılmıştır - insanların Yevm-i Şekk'de oruç tutmak suretiyle bu nesi' uygulamasını çağrıştıracak davranışlara girmesini önlemeye yönelik bir emir olarak da telakki etmek mümkündür.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
http://kayseriler-burada.yetkinforum.com
 
Hz. Peygamberin Ramazan Hazırlıkları
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası
 Similar topics
-
» Ramazan Manileri
» Hadislerile Ramazan
» Ramazan Bayrami mesajlari

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
Kayseriler-Burada :: DINIMIZ ISLAMIYET :: Peygamber Efendimiz :: Peygamber Efendimizin Hayati-
Buraya geçin: